Followers

Saturday, May 21, 2011

NASI GORENG BUTTER



Selamat sejahtera semua... Semoga anda semua sihat dan ceria selalu. Hari ini saya nak berkongsi resepi nasi goreng butter...nasi goreng yang mempunyai sejarahnya sendiri...

Beberapa tahun yang lalu...hihi...se saya sedang tunggu keputusan SPM...saya menjaga Makcik di dalam pantang. Makcik saya ni tinggal di Alor Setar. Oleh kerana saya ni sangat terro memasak pada ketika itu...hihi..., maka makcik ajar la saya masak nasi goreng butter ni.

Hampir tiap-tiap hari mesti saya masak ni...sampaikan saya pernah g beli lada sulah 1 plastik (bukan sebesar plastik shoping Jusco yea). Sib bek sepupu dan pakcik tak kesah...hihi... Tapi sekarang ni, nasi goreng butter dah jadi favourite anak bujang saya. Sesekali mesti dia minta saya buatkan...tapi kitorang panggil 'nasik goreng telo' je...Kalau orang bujang, sesuaiilah sangat masak nasi goreng butter ni. Selamat menjamu selera...


Bahan-bahan:
  • 1 cawan beras - masak jadi nasi dulu
  • garam secukup rasa
  • 2 biji telur
  • 2 sudu besar mentega
  • lada sulah secukup rasa
Cara:
  1. Gaulkan garam pada nasi.
  2. Panaskan kuali dan masukkan mentega. Biar sehingga mentega cair, kemudian pecahkan telur dan kacau dengan senduk supaya telur bergentel-gentel.
  3. Campurkan nasi dan lada sulah, kemudian gaul rata. (lada sulah diletak bergantung kepada anda...jika mahu pedas, letakkan lebih)
  4. Angkat dan hidang sewaktu panas.






18 comments:

Sufy said...

nampak simple n menarik. bahan2 pun senang..nk try nti..eheh :)

rara pinkmafia said...

fuhhh letak lada sulah.kalo mkn dlm pantang mst sedap ni kak.

akk 1 cawan beras.kalo tak msk jadik nasi dulu bleh tak?teringat dulu2,opah rara suke mkn beras,witout masak dulu.hehehe

yunie daliela said...

masak cincai cm nie pon sedap.. hahaha....

cik panadol said...

wow sangat simple...leh try ni...sy mmg suke yg simple2 je....thanks kak linda

Izyan Masri said...

RUPA DIA ALA2 NASI GORENG CINA.MACAMS EDAP GILA JE NI :D

nurARNISYAzukki said...

hehe , nisya da pnah masak ni dulu .
sodap !

RynaHakimi said...

kompem sedap nih..aromanya pon dah cukup membangkitkan selera..yummy!!

Puan Kutu said...

simple jer.nk cuba gak nanti..:)

cikcomot said...

wow.. simple and nampak sedap laa..

ni yg mule lapa nie.. hehe


^-^

areteacar said...

sedapnyaaaaaaaaa!!

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

anak saya pun suka nasi goreng ni...selalu gak masak untu anak2 senagn n mudah...rasanye pun sodap...

Puanbee2 said...

nampak sedap lagi sedap kalu campur sikit sayur kan..best

ainnoraini said...

saye pun pernah buat nasi goreng mcm tu...senangkan...anak2 kat rumah tu mmg suka..

kojie said...

begitu sedapkah ? tapi nk makan butter tu yg...hmm

echaRierie said...

waaa..simple..
blhlah blaja nanti..
hehe~

Jul Rahman @ JR said...

sedap jer nampak....emmm..!

mummysyafie said...

my fav nasi goreng..siyes..tapi kalau makan ngan telur masin lagi sedap

NORA said...

hehehe...ingatkan Nora sorg jer yg msk nasi plg sonang n jadi kegemaran anak lelaki Nora yg agak payah nak mkn nasi...ni...apa-apa pun.. terbaikkk...n..sedapp...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...