Followers

Friday, November 19, 2010

UDANG MASAK MERAH

Salam sejahtera kepada semua pengunjung blog saya. Dah beberapa hari sebenarnya saya tak post apa-apa kerana saya berhari raya di kampung. Walaupun banyak juga resepi yang saya dapat dari mak, mak mentua, mak saudara dan nenek...tetapi tak berkesempatan untuk menulis untuk anda semua. Ini resepi udang yang saya masak untuk dimakan bersama nasi minyak. Bosan dengan hidangan ayam dan daging, saya hidangkan udang masak merah pula. Mungkin anda boleh mencuba dengan nasi hujan panas yang telah saya berikan resepinya sebelum ini.
Bahan-bahan:
  • Udang - 1/2 kg
  • Kunyit serbuk
  • Bawang besar - 1 biji (separuh dikisar dan separuh lagi dihiris)
  • Bawang putih - 5 biji (kisar)
  • Halia - 1/2 inci (kisar)
  • Lada kering kisar - 2 sudu besar
  • Tomato sos - 5 sudu besar
  • Kacang pis - 1/2 cawan
  • Air - 1/2 cawan
  • Garam -2 sudu teh
  • Gula - 3 sudu teh
  • Kayu manis - 1 batang
  • Minyak masak

Cara:

  1. Udang dibersihkan kepala dan dibuang bahagian muncung dan tajam (kulit dibiarkan). Kemudian gaulkannya dengan kunyit dan garam, dan goreng di dalam minyak panas. Setelah garing, angkat dan asingkan.
  2. Tumis bahan kisar sehingga naik bau. Tambahkan pula lada kisar dan goreng sehingga naik minyak. Kemudian tambahkan kayu manis, sos, air, gula dan garam. Biarkan kuah mendidih seketika.
  3. Campurkan udang goreng ke dalam kuah. Masukkan pula kacang pis dan hirisan bawang besar, kemudian gaul rata dan dibiarkan seketika sehingga kacang masak. Angkat dan hidangkan.

Selamat mencuba...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...