Followers

Thursday, April 21, 2011

AYAM GAJUS SOS TIRAM


Salam sejahtera semua...diharapkan anda semua sihat dan ceria selalu. Mesti semua dah makan tengah hari kan?... Hihi... Kebelakangan ini saya lambat sikit update entri...sebab sibuk sikit dengan rutin yang padat. Terkadang dah menyinggah blog kawan-kawan barulah balik blog sendiri untuk buat entri. Selalunya rasa macam-macam nak tulis sebab saya suka sangat membaca, jadi rasa banyak sangat nak dicurahkan di sini...akhirnya...yang ado... Tak sempat sempat...jadi letak resepi lah juga...hihi...

Ini menu makan tengah hari saya hari ni... Adalah juga lauk lain, tapi saya dah pernah letakkan resepinya kat sini... Resepi campak-campak je ni...tapi anak-anak saya makan bertambah. Hihi... Boleh lah anda cuba hujung minggu nanti ek...

Bahan-bahan:
  • 1/3 ekor ayam - dibersihkan dan dipotong kecil-kecil
  • 5 sudu besar sos tiram
  • 3 ulas bawang putih - dicincang kecil
  • 1/2 inci halia - dicincang halus
  • 3 sudu besar kicap masin
  • 10 biji gajus - digoreng sekejap
  • 4 batang kacang panjang
  • 1/3 timun - dipotong dadu
  • 1 biji tomato - dipotong dadu
  • 3 tangkai lada hidup warna merah - dihiris
  • Garam
  • Minyak untuk menggoreng
Cara:
  1. Gaul ayam dengan 2 sudu besar sos tiram dan sedikit garam. Perapkan selama 1/2 jam.
  2. Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga masak. Ketepikan.
  3. Masukkan pula bawang putih dan halia cincang dan goreng sebentar sebelum masukkan 3 sudu besar sos tiram dan kicap masin. Kacau rata.
  4. Tambahkan kacang panjang, timun dan gajus. Gaul rata.
  5. Akhir sekali masukkan tomato, lada merah dan garam. Kacau sebentar dan boleh tutup api.
Semasa mengangkat lauk dari kuali, akan ada banyak lebihan minyak. Saya biarkan minyak itu tinggal di dalam kuali... Selamat mencuba...


17 comments:

Cik Su Life Cycle said...

hehe. sedap tak.. nanti cik su boleh try nie

Nur Afirah Ibrahim said...

huhu..buat saya rasa sangat lapa~

aesh came said...

oh mcm best..need new recipe ni nk mask dh xde idea..heehee thx for the share yea..

yanie anuar said...

sedapnya..singgah kembali n follow

Warna Warni Kehidupan said...

wah sungguh menyelerakan

k e y r i said...

pergh! terliur nengoknye.. hihi :)

fendy said...

tergoda jap ni.
sedap baq hang. :D

MulutPayau said...

Sedap dan ringkas.....saya dah ambik resepi ni..Terima kasih yer..

cikk EME :] said...

Salam..whoa,nampak sedapp.
yummy :)

CIK GADIS said...

whoaaa!lapo lak bila tgok gmbo neyh..ttba rsa nk try msak mlm neyh..ngeh2!


LATEST :
CEMBURU MELOYAKAN HIDUP???

CIK TOM said...

wah nampak sedaplah..terliur cik tom tgk...nyum..nyum..

Henry Zackery said...

masakkan utk saya buleh ?? hehe :)

Wanita Oh Wanita

Qamarul said...

nanti kat ayam tu ade rase kcg gajus ke?

ayiehulk said...

laparnye tengok ne~~~ >><

crowjagarichu said...

hmm.. cedap2.

MissNaL said...

sedap tgk.boleh try..

RaraTan said...

wahhhh... bulehh cube masak ni. hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...