Followers

Thursday, May 12, 2011

DADIH


Selamat petang semua... Petang tadi sempat saya buatkan dadih untuk anak-anak. Lama dah sebenarnya tak buat dadih ni sebab mim alif lam sim...hihi... Senang je nak buat sebenarnya... Selamat mencuba...

Bahan-bahan:
  • 1 liter air
  • 1 liter susu cair @ susu segar pun boleh
  • 1 cawan gula
  • 2 sudu besar serbuk agar-agar
  • Secubit garam
  • Perisa (jagung, strawberi, coklat, sirap - nanti akan jadi dadih bandung @ milo @ apa-apa pun boleh)
Cara:
  1. Masak air dan gula di dalam periuk sehingga air mendidih dan gula hancur.
  2. Masukkan susu, serbuk agar-agar dan garam. Teruskan memasak sambil kacau semua bahan sehingga bergaul rata.
  3. Tutup api dan tambah perisa. Jika anda ingin membuat pelbagai perisa, asingkan adunan ke dalam mangkuk berbeza dan campur perisa.
  4. Tuang adunan ke dalam bekas-bekas kecil yang sesuai. Biarkan sejuk sedikit sebelum disimpan di dalam peti sejuk.

9 comments:

taliff said...

Dadih Sedap Owhhhhh~~~~sedap d'makan begitu saja~~~

Khuzrin Kamarudin said...

uit!! sedap ni.... lapar pulak.. ggrrrr...

Jul Rahman @ JR said...

pun suka buat dadih utk anak2....sedappppp

missSenget said...

ooo...

dadih ngn agar-agar bnda yg sama rupanya..

hehe

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

wah bestnyer....ingat dulu masa ngandung hari2 makan 4 cawan dadih memang ketagih dadih waktu tu...

nadia ar-rumaisha said...

my favourite....cousin saya selalu buat dadih sblm neh and mmg saya sangat suka...

LindaRahim said...

dadih sgt best masa sejuk kan? keluar je dr peti sejuk terus makan...

NoRMa aZurA iSMaiL said...

slmt mencuba

risa said...

adehhh benda paling senang ni pon malas nak buat..bebudak suka makan ni..hmmmm