Followers

Monday, May 16, 2011

KEK BATIK OREO



Selamat sejahtera semua... Sarapan apa pagi ni? Saya tinggal berdua je dengan anak sulung hari ni. 2 orang anak dara saya dah diculik Zanaishi... Yelah, hari ni kan cuti...petang semalam lagi dah diambilnya anak saya tu bawak g jalan-jalan, langsung balik kampung. Malam nanti lah kot balik sini semula. Suami pulak kerja...

Bila dah tinggal berdua je ni, nak buat sarapan pun malas je rasanya... Makan je la apa-apa yang ada dalam peti ais tu. Ada lagi la kek batik yang saya buat hujung minggu lepas. Baru perasan tak letak lagi resepi ni dalam belog.

Resepi ni pernah kuar dalam majalah Rasa bulan Mac 2007...lahai dulu-dulu memang saya rajin kuar masuk majalah n paper ni sebab masa tu saya memang ambil tempahan dan buat kelas masak memasak, kukus mengukus, bakar membakar kat rumah... Dah tua tua ni dah malas lah pulak... Bukan malas nak mengajar...tapi malas nak mengemas pas habis mengajar...hihi...

Ok lah pada sesiapa yang nak mencuba, leh la amek resepi ni. Sama je kalau letak koko atau milo pun...saje je saya letak serbuk oreo tu...biar warnanya hitam...ngee...

Bahan-bahan:
  • 125 gm mentega
  • 4 biji telur
  • 2 sudu makan serbuk oreo
  • 1/2 tin susu pekat manis
  • 300 gm biskut marie - dipatah 2 bahagian (saya guna perasa original)
Cara:
  1. Di dalam periuk yang sesuai, satukan mentega, telur, serbuk oreo dan susu. Kacau rata, kemudian hidupkan api.
  2. Terus mengacau sehingga adunan menjadi pekat dan tutup api.
  3. Susun selapis biskut marie di dalam loyang, kemudian tuang adunan oreo tadi. susun lagi selapis biskut dan tuang lagi adunan. Lakukan sehingga biskut dan adunan habis.
  4. Sejukkan dan boleh dihidang setelah kek keras.
P/S: Jika anda mahu biskutnya lembut, masukkan biskut di dalam adunan oreo. Kacau rata kemudian baru dituang ke dalam loyang.

Selamat mencuba...

23 comments:

aisyah ahmad said...

wahh..sodap..AA ni peminat kek batik..
tapi biasanya..AA buat pakai biskut merie jekk..
ni kene terai ni...thanks LR!!:)

NasZ said...

sedap...sedap...sedap...(tiru upin ipin hehehe)...saya pun suka kek batik ni...

KEMPEN JOM BERTUKAR LINK ...

Mama Kembar 3 said...

wah menggoda nya pic kek batik tu, my fevret! tp tak rajin plak nak buat hehe

nur athirah said...

best nye !!!!!

αωαи иαиσ said...

wahh best la.. ramuan yew same j kn.. kalau nk buat kek batik biasa? cuma yang nie kne tmbh oreo j kn? k cm ne??

LindaRahim said...

sama je...kalau guna koko 2 sudu besar...kalau milo pun 2 sudu besar...

SRenungan said...

sedap nye..peminat setia kek batik ni..
:)

shalina samsudin said...

NAK,,
lapar !!
sedappnya ! :D

KurekureKecik said...

sedap nye!!! my feveret!!!! huhu....

♥♥Cikngah♥♥ said...

bestnya

nurARNISYAzukki said...

NAK TNYE ,
serbuk oreo tu macam mana ?
biskut oreo yg kene kite hncurkan ke ?

KiUk said...

haih..rindunye kek batik..
setiap hari raya mesti buat ni..
hehe...
tp ni ade serbuk oreo pula..
mesti lg sedap...

Salmiza S. said...

wah! sedap2... penah buat dulu.. tapi xletak oreo la... letak milo~~~ =)

nadira shahid said...

dah lame tak makan... terliur nih!

cik panadol said...

selalu buat kek batik tp xpenah pakai serbuk oreo pulak....kek yg sy buat pun xde letak telor....mmg sempoi....

LindaRahim said...

boleh je hancurkan biskut oreo...tp krim dia tu xyah la...@ beli je serbuk oreo ada jual kat kedai jual bhn buat kek...

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

sedap tul laaa linda...ehehehe...biler laaa yanti nikh rajin cam linda...huk...huk...huk...

MulutPayau said...

Dah ambik resepi...terima kasih yer..

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

wah sodapnyer dah lama tak makan kek batik...

Nieda said...

Tq singgah blog CB. Macam mana nak buat kek batik ni rangup ?Selalu buat lembut.

Fad and Sarah said...

wahh kak Linda.. dapnye kek batik! sy last buat ada la 7-8 thn lps. 1st time buat menjadi, lepas2 tu 2-3 kali buat lg terus x jd dh. x tau kenapa. hahaha. so terus la fobia nak buat lg. tp tgk resepi akak ni, mcm nak try blk pulak. (^^,)v

oshin-jamel said...

sedapmye...tp mne ek nk dpt serbuk oreo tue?huhuhuh!!!

risa said...

selalu buat kek batik..tapi tak pernah makai oreo..hehehe kena cuba neh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...