Followers

Saturday, December 18, 2010

PUDING ROTI CARAMEL


Salam sejahtera semua. Kali ini saya ingin berkongsi resepi puding roti bersama anda. Saya telah mencuba beberapa resepi kerana kebetulan adik beradik saya berkumpul di rumah mak...jadi kalau masak apa pun pasti akan habis. Cuma saya tak dapat nak load gambar sebab terlupa bawa balik kabel kamera. Sebab itulah kalau anda ikuti blog resepi saya, ada beberapa entri terbaru yang tidak bergambar. Saya akan upload kemudian ye....
Kita mulakan dengan resepi puding roti caramel dulu...

Bahan-bahan:
  • 2 cawan susu cair @ susu segar
  • 1/4 cawan mentega
  • 1/3 cawan gula kastor
  • 3 biji telur
  • 2 sudu teh serbuk kayu manis (anda juga boleh menumbuk kayu manis hingga hancur)
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 7 keping roti dipotong kiub
  • 1/2 cawan kismis
Cara:
  1. Masukkan susu dan mentega dalam periuk dan panaskan atas api sederhana sehingga mentega cair sepenuhnya. Tutup api dan ketepikan.
  2. Di dalam mangkuk pengadun, satukan gula, telur, serbuk kayu manis, dan esen vanilla. Pukul pada kelajuan sederhana selama seminit.
  3. Perlahan-lahan tuang adunan susu yang telah suam dan pukul sebentar sehingga adunan bergaul rata.
  4. Susun roti di dalam loyang 8 inci yang telah digris dengan mentega. Tuang adunan susu dan taburkan kismis di atasnya.
  5. Kemudian, bakar pada suhu 180 darjah C selama 45 minit. (saya tak tunggu hingga roti kembang dan bakar pada jangkamasa lebih lama- hasilnya, puding menjadi garing di bahagian atas. Anak lelaki saya suka jenis puding ini kerana dia lebih suka yang rangup berbanding lembik)
Bahan caramel:
  • 1 1/2 cawan susu cair
  • 2 sudu makan mentega
  • 1/3 cawan gula kastor
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 sudu makan tepung gandum.
Cara:
  1. Satukan semua bahan di dalam periuk dan gaul rata.
  2. Kemudian panaskan hingga mendidih. Tutup api dan sejukkan sebelum dihidang bersama puding roti.
Selamat mencuba...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...