Followers

Thursday, March 17, 2011

CASHEWNUTS ICE-CREAM COOKIES

Salam semua... mulai hari ini saya akan perbanyakkan entri resepi biskut raya. Sebab saya memang menjual biskut raya, dan kebiasaannya waktu-waktu begini saya memang sedang sibuk mencari dan mencuba resepi-resepi baru untuk menambah kepada koleksi biskut raya saya. Tahun ini pula seawal bulan 5 saya perlu menyediakan biskut raya untuk dihantar ke beberapa jabatan kerajaan. Dan ini merupakan tahun pertama saya berkongsi resepi biskut raya di blog...Selamat mencuba kepada anda semua...

Bahan-bahan:

Bahan (A)
  • 120 gm mentega
  • 120 gm gula aising
  • 1/8 sudu teh pewarna kuning telur
Bahan (B) - diayak bersama
  • 320 gm tepung gandum
  • 40 gm tepung jagung
  • 40 gm tepung kentang
  • 20 gm tepung kastard
  • 1/2 sudu teh serbuk penaik
  • 50 gm gajus - panggang dan kisar
Bahan (C)
  • Kuning telur - untuk disapu di atas biskut sebelum dibakar
Cara:
  1. Di dalam mangkuk adunan, pukul mentega, gula aising dan pewarna kuning telur sehingga kembang.
  2. Masukkan pula bahan-bahan (B) dan gaul sebati sehingga menjadi doh.
  3. Rehatkan doh selama 15 minit dan canai (gelek dengan penggelek). Kemudian terap doh menggunakan penerap berbentuk aiskrim.
  4. Susun di dalam dulang pembakar. Kemudian sapukan kuning telur di atas permukaan dan bakar pada suhu 150 darjah celsius selama 15 - 20 minit. Sejukkan biskut.
Bahan hiasan:
  • Coklat masakan
  • Starflakes
  • Colourful rice
  • Atau sebarang sugar deco...
  • Kertas surih / kertas minyak
Cara:
  1. Masak coklat masakan secara double boile.
  2. Celupkan bahagian atas biskut (bahagian aiskrim) dengan coklat. Letakkan di atas kertas.
  3. Taburkan hiasan mengikut suka...

1 comment:

suerafe said...

masa raya mesti cari kuih nie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...