Followers

Wednesday, November 10, 2010

UDANG GORENG TEPUNG

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada rakan-rakan semua. Terima kasih kerana mengunjungi blog resepi saya. Hari ini saya ingi berkongsi satu lagi resepi udang yang saya reka sendiri resepinya. Sebenarnya banyak resepi udang goreng tepung yang telah saya cuba, tetapi resepi ringkas ini yang paling memikat selera saya sekeluarga. Anak-anak saya memang sukakan masakan yang ringkas, lebih-lebih lagi yang bergoreng dan rangup.
Bahan-bahan:

  • Udang - 14 ekor (dibersihkan kepalanya dan dibuang muncung serta bahagian yang tajam sahaja).

  • Tepung gandum - 5 sudu besar (sukatan seperti di dalam gambar)
  • Tepung jagung - 2 sudu besar
  • Garam - 1 sudu teh rata
  • Maggie cukup rasa - 2 sudu teh rata
  • Baking powder - 1 sudu teh rata
  • Air suam - 1/2 cawan (tambahkan sedikit lg jika terlalu pekat)

Cara:

  1. Gaulkan semua bahan kecuali air suam dan udang. Setelah rata baru tambahkan air dan dikacau sehingga sebati.
  2. Celupkan udang dan digoreng di dalam minyak panas dengan api sederhana. Goreng sehinnga kekuningan.
  3. Angkat, tos dan hidang.

Masakan ini sedap dinikmati kala panas. Selamat mencuba dan selamat menjamu selera.






1 comment:

Amelia said...

seksi udang tuh..he3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...