Followers

Tuesday, November 23, 2010

SAMBAL BILIS TEMPE

Resepi ini saya dapat dari bibik busu saya yang berasal dari Medan. Tetapi sebenarnya saya telah lupa cara sebenar yang diajar. Jadi ini resepi yang saya cuba-cuba dan alhamdulillah menjadi juga...

Bahan-bahan:

  • Ikan bilis - 1 cawan
  • Ubi kentang - 2 biji (saiz sederhana)
  • Kacang panjang - 5 tangkai
  • Suhun - 1 paket (rendam di dalam air dan tapis)
  • Petai - 2 tangkai (boleh tambah lagi jika suka)
  • Tempe - 1 bungkus (saya gunakan tempe di dalam bungkusan plastik)
  • Tauhu - 1
  • Lada kering - 10 batang (dikisar bersama sebiji bawang putih)
  • Bawang besar - 1/2 biji
  • Garam - 2 sudu teh rata
  • Gula - 1 sudu teh rata
  • Asam keping - 1 keping
  • Minyak untuk menggoreng
Cara:
  1. Ubi kentang, tempe dan tauhu dihiris (jangan terlalu nipis) kemudian digoreng secara berasingan. Setelah itu, goreng ikan bilis pula. Setelah semua digoreng, boleh disatukan di dalam bekas yang sama.
  2. Goreng lada kisar sehingga garing dan bewarna pekat (gaul selalu supaya tidak hangus). Kemudian tambahkan garam, gula dan asam keping dan gaulkannya lagi.
  3. Masukkan pula petai, kacang panjang dan suhun yang telah lembut direndam. Kacau seketika sehingga sayur masak dan akhir sekali tambahkan bahan-bahan yang telah digoreng tadi dan bawang besar. Gaul rata dan angkat setelah cukup masak.

1 comment:

wildorchid said...

sedapnyer...tlg pos sepnggan..hantar kat cheras tq..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...