Followers

Thursday, May 19, 2011

PANCAKE SUSU



Selamat petang semua... Petang ni saya wat pancake aka lempeng susu... Kalau kat kampung, mak saya suka wat lempeng untuk sarapan pagi. Macam-macam lempeng ada...lempeng kelapa, pisang, susu, jagung...dan biasanya mak saya wat sekali cicahnye...cicah air gula, cicah sambal telur... Yang saya buat ni...anak-anak makan gitu je...tak pun cicah honey pun sodap... Leh la cuba nanti yea...

Bahan-bahan:
  • 250 gm tepung gandum
  • 2 biji telur
  • 2 sudu besar mentega
  • 3 sudu besar gula
  • 200 ml susu segar
Cara:
  1. Satukan tepung, telur, mentega, gula dan susu di dalam mangkuk adunan.
  2. Pukul menggunakan egg whisk sehingga adunan bergaul rata.
  3. Panaskan kuali atau periuk leper. (saya suka gunakan kuali je sebab pancake akan terbentuk dengan cun)
  4. Tuangkan sedikit minyak. Kemudian, sendukkan sesenduk adunan. (gunakan api kecil)
  5. Balikkan pancake dan tunggu sehingga masak sebelum diangkat. Lakukan sehingga adunan habis.
Selamat mencuba...

11 comments:

[sutera kasih] said...

nk try lah nnti..msti sedap !

cik HUSYI said...

dah try dulu. Tapi tak menjadi. Nak buat lagi la nanti. :D

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

saya selalu bt kat umah waktu sarapan tapikan kadang tak berapa nak lembut....kalu dulu2 orang panggil lempeng jer....

Reen Rostarizam said...

selalu buat! memang sedap..mama selalu mintak reen buatkan :) dpt resipi pun dri kawan opah :)

nurARNISYAzukki said...

ya tuhan..terliur tgk pancake tu...tgh lapar ni. ehehehehe

shafmechy said...

sedap..kawan sy penah buat..hehe..bleh try buat guna resepi ni lak..=)

rara pinkmafia said...

cedapnya....ritu rara mkn kat mcd sedap,kalo buat sendiri ag sedap kan kak.

LindaRahim said...

buat sendiri lg sedap n leh buat lg byk utk lg ramai org makan...hihi...

ainnoraini said...

saye pun nak try la jugak...
mesti anak2 suke...

af sembilan said...

menarik ni :D
nak cube!

akoo said...

ngaaa~~ sdapnyee..nakkkk! hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...