Followers

Monday, April 4, 2011

VANILLA CUP CAKE - MAJLIS PERKAHWINAN, TUNANG n HARI LAHIR

Salam sejahtera semua... seperti yang berlaku semalam, hari ini saya masih membongkar gambar-gambar lama... Dan ini adalah antara hasilnya...

































Kalau anda pernah membaca entri saya sebelum ini, saya telah berkongsi resepi vanilla cup cake. Tetapi yang itu saya buat versi mini dan tanpa topping. Yang ini adalah rupanya kalau kita letak krim di atasnya. Corak boleh mengikut kreativiti masing-masing...dan bagi saya, bila dah letak krim dalam piping bag, terus je boleh mencorak-corak... Sebab dah biasa, idea selalunya mencurah-curah. Untuk anda yang selalu kekeringan idea, boleh la jadikan gambar-gambar di bawah sebagai rujukan...
Krim boleh dibeli yang dah siap bancuh punya. Kalau anda tinggal sekitar Kuala Lumpur dan Selangor, boleh lah beli Krimwell. Krimwell ada dijual di rangkaian pembekal barangan membuat kek Yummie di 22 Jalan Medan Pb 2a 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor. Kalau gunakan krimwell ni, anda cuma perlu campurkan gula ising sahaja. Sukatan yang biasa saya gunakan adalah 180 gram gula ising untuk 500 gram krimwell. Namun terpulang kepada masing-masing kerana munkin anda kurang suka manis atau mahu lebih manis. Kemudian putar krim dan gula tersebur sehingga kembang dan ringan. Selepas itu, bolehlah pilih tip yang sesuai dan mula mencorak...
Kalau anda tinggal di Melaka pula...boleh beli krim di kedai menjual barang kek yang terletak di Bukit China. Alamat atau nama kedainya saya tidak ingat, tetapi lokasinya berhampiran dengan Bank Simpanan Nasional. Kedai ini menjual krim yang telah siap dibubuh gula. Oleh itu anda tidak perlu tambah gula lagi...cuma perlu putar krim sehingga kembang dan ringan.
Anda boleh menambah decorating sugar, choc rice, colouful rice atau beads di atasnya juga. Seperti yang saya katakan tadi...mengikut kreativiti masing-masing. Yang saya paparkan di sini cuma untuk bahan rujukan dan penambah idea sahaja...
Ok lah, selamat mencuba....

2 comments:

annanott said...

waa~menarik!nmpk sedap ;)

LITTLE SIST said...

alaaa, boleh bg link resepi cup cake ta? hehehehe~ kita mw share gak resepi tu. nk buat lw de mse t.. boleh ea?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...