Followers

Sunday, April 24, 2011

MAKAN-MAKAN @ MUARA SUNGAI DUYONG, MELAKA

Salam sejahtera semua... Harap anda semua ceria selalu hari ini walaupun tak puas lagi berhujung minggu...hihi... Tak pe, minggu depan kita cuti 3 hari yea... 1 Mei birthday adik saya Riz ...tulah fasal dia kasi cuti kat semua worang...ngee...

Sebenarnya saya nak sambung cerita aktiviti hujung minggu saya...kalau di sebelah siangnya saya kongsikan cerita kami g karaoke, di sebelah malamnya saya nak kongsi pula cerita kami g makan ikan bakar di Muara Sungai Duyong. Namanya je ikan bakar tau! tapi bukan ikan aje yang dibakar...macam-macam ada... semuanya dimakan dengan nasi lemak... Ini kali ke-2 kami sampai sini...tapi yang bestnyer, kali ini kami g 6 famili sekali... Huru hara jadinya...sampaikan nak amek gambar pun susah...


Mula-mula kena g pasar dulu...hihi...g pilih lauk laa...


Nak pilih ni pun kena beratur sebab punyalah ramainye orang... Bila dah pilih, kita beritahu sekali, nak buat masak apa. Suami dengan kakak ipar yang buat pilih memilih ni...yang lain-lain tu buat aktiviti masing-masing la...yang budak lelaki cerita sal otromen, yang budak perempuan cerita sal barbie, yang lelaki dewasa g bakar duit, yang perempuan dewasa bukak chanel melodi...ngeee...kalau dah berkumpul reramai ni, macam-macam cer la yang keluar...


Otak-otak sampai dulu...


Ini kicap cicah...inilah yang buat sedapnyer...perah dulu limau kasturi tu sebalum makan...
Disebabkan yang lain-lain tak sampai lagi, so kami cicah le otak-otak dengan kicap ni.
Itupun sodapppp...


Buah-buahan siap potong pun ada... Kegemaran mak buyong...
hihi...ada yang terasa ke?


Kepah - lauk pertama yang sampai... Perlu diingatkan, gambar ini dan yang seterusnya mungkin bukan gambar dengan jumlah benda di atas pinggan yang asal...sebab sebaik dihidang je, banyak tangan yang ambil...tak sempat nak snap yang full load...hihi...


Ini lauk ke-2 yang sampai...
Sayur campur panas-panas, sayurnya dimasak sedang sedang jer... jadi masih rangup. Hmmm...saya dan Eni makan yang ni dulu dengan nasi lemak sebab kami tak makan kepah!


Bestnye Ikan Bakar Muara Sungai Duyong ni sebab benda ni lah...
(tak tahu la anda pernah jumpa atau tak)...


Saya pun dah lupa namanya, tapi rupanya ala-ala ulat beluncas...hihi... Kegemaran Kak Long dan Haziq ni. Susah nak dapat tau, sebab yang ni ada kat pantai Sabah jer... Jadi dari jauh lah diorang datang nih...hihi... Rasanya liat-liat sikit...dan bila dikunyah, ada semacam air yang akan pecah dalam mulut...hmmm...yummilicios... Nak try? Kena lah datang sini yea...

Ok...ini yang terbaru saya update selepas mendapat komen dari kawan-kawan blogger... Nama makanan kat atas tu adalah pepahat atau bahasa inggerisnya bamboo clam. Saya dah Google image...memang itulah dia rupanya... Credit to Sarah & Fad dan Mizz Coki ... Terima kasih daun keladi...



Ini lauk-lauk yang sampai seterusnya...
Dah tak leh nak kira dah...
Lah...gambar sotong goreng tepung tak de la...


Yang bertingkat-tingkat ni ada kerapu steam dan pari bakar...
Saya sibuk makan ni...tak sempat nak menjelajah satu-satu untuk snap gambar...hihi...
imagine sendiri jelah...



Ngee...macam malu je nak upload gambar ni...
errkk...Alhamdulillah
Harga? Hehe...dah bayar dah...


Ini gambar pakcik yang bakar otak-otak...


Kat luar pulak, betul-betul kat pintu masuk...ada jual mainan...


Lahai, masa nak masuk tadi budak-budak ni tengah lapar, jadi sorang pun tak perasan menda alah ni... Bila dah kenyang, memasing ada tenaga otromen...'Pilihlah anak-anak n anak-anak buah...' I tak masuk campur...hihi...(dok jejauh sikit...)

Selesai beli mainan...kami pun bertepuk tampar, bersalam salam dan berpeluk bye bye... Susah juga nak kumpul sekali 6 bas ni... Saat yang happy berakhirlah sudah setakat ini... Semoga berkumpul di lain kali... Sayang kamu, kamu dan kamu semua...hihi...



26 comments:

Nurulezzah said...

nampak sedap :)

syen said...

memang sodap...

~NieZa~ said...

nmpk sdap cicah kicap 2! :p

Faisyah said...

duyung kampung papa saya.. saya suka makan kat area sana jugak tp restoran yg 1 lagi tu..kat situ nmpk privacy sikit :)

arghhh rindunya nak makan kat muara duyung!

Fad and Sarah said...

yg mcm ulat beluncas tu bkn siput ke kak? pepahat ke nama dia? pnh mkn kt bagan lalang dulu, mcm tu la rupa dia.

batu baiduri said...

s0dapnye.....aduss....kna cari jgk ni....hehe

LindaRahim said...

Fad n Sarah...memang betul2 dah lupa nama dia la...

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

dah lama x makan kepah...ummmp semua hidangan sedap2 terliur bangat...

alyrds said...

yg macam ulat beluncas tu di berinama LALA .... :P,

banya betui makanG yer



alyrds.com

Axie04 said...

semua hidangan membuatkan saya
terliur huhuhu

jaya jr said...

haha,banyaknye makanan..sedap tengok bile lapor

Mizz Coki said...

Linda tu Ambal namanya .... Bamboo Clam nama omputihnya.. cuba google.

MuMMy CHoMell said...

Muara Suangai duyong tu kat mane? nampak sedapla.. terngiur sy kat ofis ni.. nyam2..

::nuRuLaDHar:: said...

wah...sedap!!!

hantu said...

sangat sodap ..jeles/..sob2

i'm shin... i'm inesen said...

shedapnyaaaaaaaaaa.. udang.. nyum nyum.. yg mcm ulat beluncas tu.. takot lak

Chybee said...

sedapnye otak2! tu mmg favourite chybee. dah lme ngidam tp xtau nk msk cmne. huhu

cik payung umbrella said...

kak linda!!! ckpayung smpai gigit jari tgok gambar2 nie.. sedapnye kalu ada kat depan mata nie... bila kak linda nk lanje payung pulak!!! tk aci la cam nie..

Nieda said...

Makna besar nampak..

Zanaishi said...

hye wassup2..im coming2!wait for my turn plak makan kat situ weekend nie!!!yeah!

ok sudah terbayang di benak pikiran nasi lemak ikan udang ketam kupang yummmmiii...cepat arr hari sabtu~

shushi said...

wah, sedapnya :)

Izyan Masri said...

WUWUWUWU.OTAK2 TU BUAT JELES JE LAH.DAH LA YAN MEMANG SUKA OTAK2 T_T

dark r0se said...

pernah bukak puase dekat cni!:)

♥MiZz-siHa♥ said...

dah lame xpekena ikan bakar kat melaka...mmg best kan..

the girl next door said...

pg2 bace entry mkn..
jd lapo!! =)
ai pernah mkn cni jugak...sedappppp!!

LindaRahim said...

betul tu...sedap makan kat sini...servis pun cepat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...