Followers

Monday, May 16, 2011

KUPANG TUMIS


Selamat malam semua... Ni lauk dinner resepi mak saya. Saya tak makan pun kupang ni...tapi anak-anak dan suami suka la. Senang je nak masak...yang susahnye nak membasuh cik kupang ni. Sakan berpeluh lah nak menyental kasi bersih...hihi...asyik cerita fasal sental je hari ni. Jomlah tengok resepi campak campak sedap ni...

Bahan-bahan:
  • 2 kilo kupang - dibersihkan
  • 2 batang serai - diketuk
  • 1 biji bawang putih - dihiris
  • 1 biji bawang merah - dihiris
  • Sedikit minyak untuk menumis
Cara:
  1. Tumis bawang putih dan merah. (gunakan sedikit je minyak) Kemudian masukkan pula serai dan kacau-kacau seketika.
  2. Akhir sekali masukkan kupang dan tutup kuali dengan penutup yang sesuai. (tak perlu letak garam atau air, sebab air dan rasa masin akan keluar sendiri dari kupang tu)
  3. Bila kupang tu dah terbuka buka kulitnya...tutup api. Sedia dihidang...
Betul tak senang? Selamat menjamu selera...

11 comments:

pinqy taraturuu said...

woot woot
sedapnye kupang tumis...
wee tengah makan nasi nie..
hehe

Puanbee2 said...

makan senang je kan , nk proses tu susah sikit ..sedap nya lama tk nampak kupang di sini :)

Salmiza S. said...

mesty sedpa neh... miza sllu buat lala masak lemak... =)

rara pinkmafia said...

akak,rara tak penah mkn kupang ni.sedap ke kak?

LindaRahim said...

hihi...sy x mkn...tp siapa yg mkn lauk ni mesti kata sedap...

CT NoArIzAh ArIs said...

Dulu mak mertua rajin gak masak kupang ni.

kirani+mia said...

mcm sng je nk wat..tp ble da wat,msti xjd..waaa..:(

MulutPayau said...

Sedap dan ringkas....Tapi kita sama..tak makan kupang..hehehe

KurekureKecik said...

masuk blog ni je lapa...lapa je masuk blog ni =P

wildorchid said...

kupang ..... no komen :P

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said...

kupang tumis ..halamak memang sodap sangat ni..huhu bila lg nak merasa mkn mcm ni...teringin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...