Followers

Tuesday, December 6, 2016

PERLUKAH MEMAKAI KRIM RAWATAN....Apa yang kulit wajah anda perlukan?

Krim Rawatan
Selain daripada essence dan serum, ada juga perawat kulit bermasalah yang berbentuk krim iaitu krim rawatan. Krim rawatan boleh dipakai bersama dengan essence ataupun serum kerana essence dan serum akan mengoptimumkan lagi manfaat krim rawatan.



Tips Memilih Krim Rawatan
Ada pelbagai jenis krim rawatan di pasaran yang mempunyai manfaat tertentu. Anda boleh memilih krim rawatan yang sesuai, bergantung kepada masalah kulit masing-masing. Untuk masalah jerawat dan parut jerawat, krim rawatan yang paling sesuai adalah krim kunyit dan untuk merawat masalah kulit kusam anda boleh mencuba krim sarang burung.



Contoh Krim Rawatan:

Krim kunyit
Krim kunyit sangat sesuai untuk merawat masalah jerawat dan parut jerawat jenis bertanda. Kunyit yang biasanya kita gunakan dalam masakan merupakan tanaman herbal dengan senyawa curcuminoid yang terdiri dari kurkumin desmetoksida dan bisdesmetoksikurkumin. Selain itu, ia juga mengandungi mineral (kalsium dan zat besi), Vitamin C, minyak atsiri, protein, lemak dan karbohidrat. Kandungan curcumin di dalam kunyit berfungsi sebagai anti inflamassi yang baik digunakan untuk mwrawat jerawat dan memudarkan parut jerawat.

Krim Sarang Burung
Krim sarang burung mengandungi glycoprotein yang diperlukan untuk pembinaan sel-sel baru. Sarang burung juga mampu membantu produksi Epidermal Growth Factor (EGF) yang boleh mencerah dan melambatkan penuaan kulit.

EGF memainkan fungsi yang sangat penting terutamanya untuk gen mencantikkan kulit. Sama ada dimakan atau disapu secara langsung ke atas kulit, sarang burung merangsang pembahagian sel dan perkembangan, serta menggalakkan pembezaan sel, menyuburkan kulit dan menggalakkan penyembuhan luka. Ia juga membantu dalam meningkatkan kelembutan kulit, menjadikan kulit licin, anjal dan mengurangkan kedutan.



Cara Memakai Krim Rawatan
Cuci muka dengan bersih dan gunakan tuala bersih untuk mengeringkan kulit. Bagi yang mengalami masalah jerawat, jangan lap secara kasar, cuma tekap-tekap kulit wajah dengan tuala secara lembut.

Kemudian tepuk-tepukkan essence ataupun sapukan serum yang sesuai dengan masalah kulit yang dihadapi. Selepas itu, sapukan krim rawatan ke seluruh bahagian wajah. Krim rawatan boleh dipakai secara berselang seli dengan krim malam. Jangan memakai krim rawatan di waktu siang kerana untuk tujuan merawat, perlu ketika kulit berada dalam keadaan rehat.






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...