Followers

Tuesday, January 10, 2017

GAGAL DALAM HIDUP? CINTAI DIRI ANDA, BANGKITLAH DAN TERUS MARA KEHADAPAN



Pernahkah Anda merasa gagal dalam hidup anda? Ada kalanya kerana situasi tertentu, kita pasti merasa gagal. Tetapi itu bukanlah alasan untuk anda membenci diri sendiri. Mencintai diri sendiri dapat membantu anda mengatasi kegagalan dan membangkitkan kembali kepercayaan diri anda, seterusnya menikmati kehidupan yang lebih baik.
.
.
Ada banyak alasan mengapa seseorang itu tidak mencintai diri sendiri, seperti mempunyaI fizikal yang tidak menarik, kekurangan kasih sayang keluarga, lemah dalam pelajaran dan sebagainya. Namun begitu, walau apa pun alasan anda, rahsia sebenarnya untuk mencintai diri sendiri adalah mengetahui bagaimana caranya dan setelah itu mempraktikkannya.
.
.
1. Hormati Diri Anda Sendiri
Sebelum anda memahami bagaimana untuk mencintai diri sendiri, anda harus terlebih dahulu menghormati diri sendiri. Semua manusia mempunyai kekurangan dan kelebihann masing-masing.
Apa yang perlu anda lakukan adalah berhenti menyesali kekurangan diri dan fokus kepada kelebihan yang anda ada. Tingkatkan dan tonjolkan kelebihan itu.
.
.
2. Mulai Mencintai Diri Sendiri
Cinta dan kebahagiaan berasal dari dalam diri anda sendiri. Berikan diri anda penghargaan setelah mencapai sesuatu yang anda ingin capai. Contohnya, setelah berjaya setelah berjaya menyelesaikan suatu tugasan yang telah ditentukann, belanja diri sendiri makan di restoran yang menyediakan makanan kegemaran anda.
Kita seringkali memberi ucapan penghargaan, hadiah ataupun pelukan kepada orang lain, tetapi sering terupa untuk melakukan hal yang sama terhadap diri sendiri. Berubahlah dan mula lakukannya sekarang.
.
.
3. Lakukan Perubahan
Mencintai diri sendiri lebih dari sekadar kata-kata motivasi sahaja. Jika selama ini anda sering melakukan sesuatu sekerat jalan dan mudah berputus asa, maka untuk kali ini buatlah sesuatu tanpa jemu dan sehingga menampakkan perubahan. Anda mungkin boleh meningkatkan ilmu atau berusaha dengan lebih gigih untuk mencapainya.
Manusia kebiasaannya akan lebih termotivasi setelah mendapat hasil yang diinginkan ataupun setelah melihat walau ada sedikit pun perubahan yang berlaku. Setelah nampak perubahan, anda akan termotivasi untuk melakukan aksi yang lebih gila untuk mencapai matlamat yang anda inginkan atau mendapat pencapaian yang lebih baik.
.
.
4. Percaya Pada Diri Sendiri
Mulakan dengan berhenti menyesali kekurangan dan fokus kepada kelebihan. Berikan ganjaran setiap kali anda mencapai matlamat atau selesai melakukan tugas anda. Lakukan dengan bersungguh-sungguh sehingga nampak perubahan. Semua ini hanya boleh dicapai jika anda yakin dan percaya kepada diri sendiri.
.
.
#Motivasi
#Cintai
#DiriSendiri
#LumiereBeauty
#RealBeautyShine

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...