Followers

Thursday, January 12, 2017

TIPS MENGATASI JERAWAT PADA KULIT KERING DAN SENSITIF



Langkah paling utama untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik adalah dengan makan makanan yang berkhasiat dan mengamalkan detoks seperti air lemon dan teh hijau. Langkah seterusnya adalah dengan penjagaan dan perawatan kulit wajah dari luar iaitu denggan menggunakan set skin care yang sesuai.
.
Antara langkah seterusnya yang boleh diamalkan adalah:
1. Guna skin care yang sesuai
Silalah guna skin care yang khas untuk kulit sensitif sahaja. Pastikan ianya dapat mengatasi masalah jerawat sis disamping tidak pula menambah kekeringan pada kulit wajah.
.
Set Mira L'Skin Beauty Series adalah set penjagaan dan perawatan wajah untuk kulit sensitif yang terbaik bagi mengatasi kekeringan dan masalah yang timbul akibat kulit sensitif. Daripada pencuci muka, sehinggalah krim siang, krim malam dan krim rawatannya adalah yang dirumus khas untuk pemilik kulit sensitif.
.
.
2. Elakkan memakai produk whitening
Sis yang BERKULIT SENSITIF, awak jangan amek produk whitening taw! Sis kena rawat dahulu jerawat awak. Whitening tu tak bagus untuk muka yang berjerawat. Malah ia akan memburukkan lagi keadaan.
.
Sis mungkin terkeliru antara Whitening dan BRIGHTENING. Produk L'Skin mempunyai Intensive Brightening Night Cream. Ianya bukan bertujuan untuk memutihkan kulit ye sis. Ianya bekerja di waktu malam untuk memudarkan parut, jeragat, bintik hitam dan segala macam cela di kulit wajah.
.
Night Cream ini juga akan mencerahkan wajah, bermaksud menjadikan kulit kusam lebih berseri dan glowing jika dipakai secara berterusan. Semakin lama dipakai, kulit wajah sis akan nampak lebih cerah dan bebas cela daripada sebelumnya.
.
.
3. Lap muka guna tuala muka
Jangan sesekali menggunakan tuala lap badan untuk lap muka. Sis perlu khaskan satu tuala yang lembut untuk lap muka sahaja dan pastikan tuala itu bersih ataupun kerap dibasuh.
.
.
4. Jangan scrub muka
Tolonglah jangan gunakan scrub muka! Walaupun scrub itu sesuai untuk kulit kering, dapat melembapkan kulit dan sebagainya, tetapi scrub muka memang tidak sesuai untuk kulit yang berjerawat. Scrub akan menyebabkan jerawat lebih mudah merebak dan luka jerawat pula akan menjadi lebih parah.
.
.
5. Jangan sentuh muka menggunakan jari
Ini bermaksud, jika sis bukan dalam keadaan untuk mencuci muka, elakkan secara sengaja menyentuh jerawat atau parut jerawat di wajah sis. Ini adalah untuk mengelakkan bakteria yang mungkin terdapat pada jari jemari sis dipindahkan pula pada jerawat dan akan memburukkan lagi keadaan jerawat itu.
.
Parut jerawat pada kulit kering dan sensitif pula kebiasaannya akan terasa gatal dan berkuping. Elakkan sama sekali untuk menyentuh atau mengopeknya. Sapukan L'Skin Bird's Nest Treatment Cream pada parut tersebut. Ia akan melembapkan kuping dan menjadikannya mudah tertanggal dengan sendiri.
.
.
6. Picit jerawat dengan ilmu
Ramai antara kita yang gemar memicit jerawat dan ramai juga yang beranggapan memicit jerawat adalah cara yang salah untuk merawat jerawat pada kulit wajah. Sebenarnya, sis boleh memicit jerawat, tetapi perlu dengan cara yang betul.
.
Picit jerawat tu dari keluar nanah, darah, sampailah sehingga keluar air putih jernih. Selagi tak keluar air tu, maknanya masih tak bersih lagi. Bila tak picit habis, kemungkinan besar jerawat itu akan tumbuh semula sebab ada lagi kotoran dibawah lapisan kulit muka.
.
Selepas dah picit sehingga keluar air jernih, sis perlu cuci bersih muka, lap kering dan sapukan pula L'Skin Acne Cream pada jerawat sahaja. Jangan sesekali melapisinya dengan krim lain ataupun mekap tebal. Seeloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur.
.
.
7. Pakai sunblock dan moisturiser
Pada waktu siang, sis wajib memakai sunblock dan moisturiser. Paling senang kalau sis guna L'Skin Multi Corrector Day Cream, sebab krim siang ini melembapkan kulit disamping mempunyai SPF50 yang sangat diperlukan untuk kita yang duduk di bumi Malaysia yang bercuaca panas kering di siang hari ni.
.
Dengan melindungi kulit dari terdedah terus kepada cahaya matahari, sis dapat mengelakkan masalah jeragat yang biasanya dialami oleh pemilik kulit jenis kering.
.
Ingat ye sis..pakai pelembap yang melembaplan kulit wajah, bukannya meminyakkan kulit wajah. L'Skin Multi Corrector Day Cream melembapkan kulit wajah dan mampu memadam garis-garis halus taw! Suka tak?
.
.
8. Minum air masak
Kalau baca tips tentang kesihatan dan kecantikan, mana-mana pun akan suruh kita amalkan minum air masak sekurang kurangnnya 8 gelas sehari bermula dari bangun tidur sehinggalah sebelum tidur.
.
Dengan minum air masak secukupnya, badan sis akan mudah untuk proses toksin. Semuanya akan dikeluarkan melalui peluh, air kencing dan tinja. Ini akan memudahkan lagi kerja-kerja untuk mencantik dan menyihatkan kulit sis.
.
.
9. Jus tomato
Tips ni sangat berguna bagi sis yang rajin mahupun malas sebab senang je nak buatnya. Sis hanya perlu blend tomato, susu pekat dan air masak secukupnya dan perlu diminum terus selepas diblend. Murah, mudah dan berkesan sis..
.
.
Apa yang penting, sis ikut step by step apa yang Beauty Advisor kami ajar. Insha Allah..sis akan dapat atasi masalah kulit yang sis hadapi, sama ada kering mengelupas, kering dan berjeragat ataupun kering tetapi berjerawat.
.
Selamat mencuba sis..
.
.
#Tips
#LumiereBeauty
#RealBeautyShine

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...